Keresés ebben a blogban

2011. augusztus 22., hétfő

paradicsomlé télire tartósítószer nélkül

Lassan végére jutok a paradicsombefőzésnek. Már többször megátkoztam a paradicsombokraimat, mert csak úgy ontották magukról a paradicsomot. Hiába, van, hogy az áldás egy idő után átokká válik. Még a férjem egy heti nem öntözése és egy 5 perces jégeső sem tudott gátat szabni a termésnek. Sőt! Miután az enyéim leértek- jött anyósom tanyai gazdasága: a 2 tenyérnyi méretű paradicsomjaival. A végén már csak azzal biztattam magam: jó-jó, a zakuszkához úgyis egy csomó paradicsomlé kell, majd elfogy az a sok üveg. 
Így aztán csak raktam, raktam.... amíg paradicsomot láttam magam előtt. 

A befőzés menete:
A paradicsomot megmostam, felkockáztam, a középső zöld részét eltávolítottam. 
Egy vagy több nagy lábosban feltettem főni, mikor kezdett levet ereszteni, egy botturmixszal összeturmixoltam, majd egy szűrőn az egészet átszűrtem. Ezt korábban sose csináltam, mert szeretem, amikor a mag és a héj benne marad a lében, de most a gyerekek miatt ettől eltekintettem. Ezután a levet felfőztem a lábosban, amikor bugyogni kezdett, forró vízben álló, felforrósított, tiszta befőttesüvegekbe öntöttem a levet. 

Az üvegek tetejére lélegző fólia került- ez nem befőző fólia, mert az műanyag alapanyagú, hanem a régi, hagyományos csomagoló fólia, aminek cellulóz az alapanyaga. A fólia egyik felét, amelyik az üveg felé esik előtte vízbe mártottam. A fóliát gumival rászorítottam az üvegre, a fólia külső felületére egy kiskanálnyi nátriumbenzoátot szórtam, majd száraz csavaros tetővel lezártam az üveget, és száraz dunsztba tettem 2 napra.
A nátrimubenzoát így nem érintkezik az üveg tartalmával, de megakadályozza az erjedést. Ez Bokor Katalin módszere a levek, befőttek téli eltevésére.

4 megjegyzés:

  1. én a celofánt tojásfehérjén huzom át és a tojásos oldala kerül alulra. 3 éves paradicsomom van tesztelés miatt nem bontom ki. már el tünt róla a lé teljesen besűrűsödött és még mindig hibátlan.

    VálaszTörlés
  2. én nem teszek rá semmit ,csak tiszta csavaros tetejű üvegekbe
    töltöm forrón.5 percre fejre állítom és kész.tökéletesen működik így is

    VálaszTörlés
  3. bocs, de milyen az a " régi, hagyományos csomagoló fólia " ? a folpack ?
    Légyszives ird meg, most készülök eltenni egy csomó par.levet és a Te recepted a legszimpatikusabb. Kata

    VálaszTörlés
  4. Amikor a boltban veszel egy üveg bort és egy desszertet, kéred, csomagolják be, ebbe teszik. Ívben kapható. Nem folpack. Cellulóz alapú íves átlátszó csomagoló.

    VálaszTörlés