Keresés ebben a blogban

Betöltés...

2011. augusztus 9., kedd

almaecet készítése házilag

5 házassági évfordulónkra akartam meglepni a férjemet az almaecettel. Gyorsan fogyó holmi nálunk, és ahhoz drága, hogy boltban vegyem. Nem étkezési, inkább fürdőzési célra használjuk: kiváló bőrtisztító, méregtelenítő, jó ízületek tisztítására, csontritkulás megelőzésére. Belsőleg is hasonló hatása van. Fürdővízbe 2 decit szoktunk tenni- a szabály ugyanaz, mint máskor: azaz habfürdő, szappan ilyenkor nem használható. Ivási céllal fél deci evés után. 

Az almaecet készítésére a káposztasavanyításnál már bemutatott erjesztő edényt használtam.

10 liter almaecethez: 

6 kiló hámozott, vékony szeletekre vágott alma

(az erjesztésnél fontos a tisztaság betartása-
azért hámoztam az almákat, mert nekem hullott tanyai almám volt, amit máshogy nem tudtam volna tisztára varázsolni, egyébként nem muszáj hámozni)


10 liter víz

Az egészet beletettem az erjesztő edénybe, vízzel lezártam a tetejét, hogy levegő ne kerüljön bele, és 5 napra kitettem a melegre. Az erjedés megindulásához minimum 20-22 fok kell.
5 nap után 6-8 hétre hűvösebb helyre kell tenni, ez idő alatt még erősödik. A vizet a fedőlezáró csatornából folyamatosan pótolni kell. Az ecetet ezután üvegekbe fogom tölteni.

13 megjegyzés:

  1. Javaslat, ha nincs ilyen edényed? És nem kell szűrögetni menet közben? Mert ezt valahol olvastam, és körülményesnek tűnt.
    De ha csak ennyi, akkor csinálok.

    VálaszTörlés
  2. olvastam a savanyú káposzta készítésed, szerintem használhatod ugyanazt az edényt. De ha ilyenben csinálod, mint én, akkor nem kell szűrögetni, mert nem képződik pimpó, rögtön letisztul. Ez nagy előnye.

    VálaszTörlés
  3. Két kérdésem van: ez már idei almából készül? (Nagyon jó pincénk van, nekem még van tavalyi almám.)
    A másik: egyáltalán nem kell hozzá cukor, anélkül is erjedni kezd?

    VálaszTörlés
  4. kedves Névtelen: igen, ez már idei nyári savanyú almából készült. Nem raktam hozzá cukrot, anélkül is megerjed.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Eszter!
    Én is szeretnék almaecetet készíteni. Ha jól értem a receptedet, akkor, ha nagyon tiszta az alma és légmentesen lezárom az edényt (nekem sajnos műanyag van zárható, vagy esetleg az 5l-es uborkásat is le lehet kötni)és persze melegben érlelem, akkor ennyire egyszerűen is el lehet készíteni?Élesztő, ecetágy, cukor nélkül?És utána lekötve kamrában eláll?Kérlek, nyugtass meg:)!Köszi! Juli

    VálaszTörlés
  6. Juli! megmondom őszintén, nem tudom. Elvileg ez az erjesztő edény lényege, amit leírtál. De én még másban nem csináltam. Ebben az edényben viszont tuti a dolog, már kész is van, holnap szedem ki az ecetágyból a levet, és én is befőttesüvegekbe fogom rakni.

    VálaszTörlés
  7. Igaz, már késő Julinak válaszolnom, de mivel szezonja van, hátha olvassa. Az 5 l. uborkás üveg vígan megteszi, de a meleg helyen kell erjeszteni. Nem kell meghámozni az almát, ha nem volt permetezve. Le kell takarni az üvegszáját egy vászon darabbal, esetleg le is kötheted.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Eszter !

    Megcsináltam én is ,de egy műanyag jól zárható edényben , a végeredmény : nekem nem áttetsző a színe ,hiába szűrtem le többször és olyan boros íze van.Ezek szerint nagyon fontos az edény :)
    Éva:))

    VálaszTörlés
  9. Sziasztok, ezt birsalmával is lehet csinálni? Befőttesüvegben is lehet? 6 kg almából mennyi ecet van?

    VálaszTörlés
  10. nem tudom, birsalmából nem próbáltam, sőt ecetet sem csináltam azóta, de úgy látom, 10 liter vizet tettem bele.

    VálaszTörlés
  11. EN ma megmostam, osszevagtam az almakat, beletettem egy 5 literes uvegbe vizet ontottem bele es a tetejet vaszon anyaggal lekotottem.
    Ezt 6-8 hetig igy kell hagynom es 6-8 het utan leszurni?

    VálaszTörlés
  12. Ez a fajta erjesztés csak légmentesem működik!!! Nem szabad levegőt kapni az anyagnak, mert akkor nem erjed, hanem savanyú lesz és zavaros " megforr", ami nem jó.
    Az öt literes üveg sem rossz, de kotyogót kell csinálni hozzá, ami a keletkező gázokat kiengedi, de levegőt nem enged bele!!!
    Ez a legfontosabb! Kotyogót bármilyen edényre úgy szoktam csinálni, hogy lazára hagyott fóliával, vagy bármilyen műanyag zacskóval légmentesen lekötöm az edényt, de előtte a közepébe pici lyukat csinálok, amibe egy új vékony benzines csövet ragasztok be légmentesen! Én szigetelő szalaggal szoktam körbetekerni. A cső végét egy félig vízzel töltött flakonba dugom. Így a gázok ki tudnak menni, de levegő nem tud bemenni az edénybe. A borkészítésnél is ugyan ez az eljárás.

    VálaszTörlés