Keresés ebben a blogban

2011. március 11., péntek

savanyú káposzta házilag készítve

Ez megint egy igazi lufi. Aki tud káposztát savanyítani, az már tud valamit. Mert ezt nem mindenki csinálja, ez nehéz, elfeledett titok.
NA NEM.
Semmi nehézség, kiszámíthatatlanság nincs benne. Ezen könyv receptje alapján készítettem. 

MIÉRT készítsünk savanyú káposztát? 
A házilag savanyított káposzta:  először is tartósítószermentes, másrészt pedig a család ízlése szerint fűszerezett. Ettől nem lesz kiütéses a száj. Magas C-vitamin tartalma miatt kiváló téli, tavaszi csemege.

Hozzávalók:

1 db cserépedény -savanyító,erjesztő tál a hivatalos neve
Kertészeti áruházakban kapható, nem műanyag, vízzel vákumol
nekem 20 literes van

20 kiló káposzta
ez már kevesebb, mint 20 kiló

1 db káposztagyalu- én kézi gyalun reszeltem




só- én kb 20 evőkanálnyit tettem bele, egész kömény, babérlevél

A káposzták külső leveleit leszedtem, félbevágtam, a torzsát eltávolítottam, gyalun legyalultam- a helyes technika az volt, hogy a félbevágott fele ment neki a gyalunak. Így szép nagy szeletek készültek, egyébként a kézi gyalu csak kicsi szecskákat csinál. Mikor 3 fejjel végeztem, beleraktam az edénybe, 2 ek sót hintettem rá, köménnyel, babérlevéllel szórtam meg, és jól belenyomkodtam az edénybe. 
A gyalulás, rakosgatás, fűszerezés műveletét mindaddig folytattam, míg tele lett az edényem- és elfogyott a káposztám. 

A dolgok munkás oldala ezzel véget is ért. 
 

Rátettem az edény fedelét, vízzel bezártam- azaz a fedő körül van egy kis csatorna, ahová vizet kell önteni- ezt megtöltöttem, ez biztosítja, hogy az edénybe ne kerüljön levegő-ne romoljon meg a tartalom, végbemenjen az erjedés. 

Az erjedéshez 20-25 fok kell, tehát a legmelegebb szoba legmelegebb részére tettük, így kell állnia 1 hétig. 

Jövő csütörtökön, azaz egy hét múlva kerül hidegebb körülmények közé. Akkor megnézzük mi lett belőle. Enni akkortól lehet, ha a zavaros fehér hab letisztul róla. 

- a recept szerint nem kell vizet hozzáadni
- én nem tettem bele sok sót, nagyobb mennyiséggel tovább eltartható lesz így viszont ehető lesz
- az eltarthatóság nagyban függ attól, milyen gyakran van felnyitva az edény teteje

16 megjegyzés:

  1. Hát ez nagyon jó, biztosan finom lesz! Le a kalappal, hogy avval a kis gyaluval 20 kg káposztát gyalultál le... vajon robotgéppel is lehetne (persze én kevesebbet csinálnék)...?

    VálaszTörlés
  2. Latsia, köszi!
    3 órámba telt a gyalulás... de utána még elmentem zumba-edzésre :D

    robotgép? elképzelni sem tudom.
    de: a kézi gyalu újonnan 2000 forint, profi elektromos gyalut pedig használtan 7000-ért lehet venni.
    vagy: nekem is többen ajánlották, hogy legyalulják. erre külön iparág szakosodott errefelé

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én tettem el káposztát savanyítani a recepted szerint. Az én köcsögömbe 12 kg szin tiszta káposzta fért be, de hallod már alig van belőle. Kézzel gyalultam úgy mint te, de megérte a remek íz. Valami isteni lett.

      Törlés
  3. Az eredménnyel elégedett vagyok- annyit még, hogy a káposztát az edénybe helyezés után érdemes valamilyen fadarabbal megnyomkodni, így több lesz a leve. Én ezt nem tettem meg, így a teteje egy kicsit száraz lett.

    VálaszTörlés
  4. Biztosan nagyon finom igy is,mi nagyobb mennyiseget szoktunk kesziteni(eladasra is) es a fuszer az a csombord,kapor,nelkulozhetetlen a torma es egy-ket kukorica ami szep sarga szint ad a kaposztanak.

    VálaszTörlés
  5. ez nyári káposzta?

    VálaszTörlés
  6. Pár db felszeletelt birsalma,torma, és igazi a sav.káposzta.

    VálaszTörlés
  7. Nekem naponta kétszer is kell vizet töltenem e cserép edény szélébe, ez normális? Most raktam először és nemtudóm .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. normális, de lehet, hogy hűvösebb helyre kell majd raknod.

      Törlés
  8. Köszike a segítséget.

    VálaszTörlés
  9. Most már nem tűnik el a víz két napja,köszi a segítséget,szép napot neked.

    VálaszTörlés
  10. Ha kézzel jó erősen össze van nyomva,tömörítve hogy ne legyen közte levegő akkor nem kell rá víz nekem annyi levet szokott engedni hogy még le is kell szedni,mert az erjedés során ki fut a leve.Gyalult deszka darabokat rakok a tetejére és egy nehéz követ,tavaszig el áll és csak késő tavasszal szoktam a maradékot be rakni a hütőbe!

    VálaszTörlés
  11. Nincs cserépedényem , káposztám viszont igen!-miben tehetném el télire? kérlek segíts! Köszönöm.

    VálaszTörlés
  12. Kedves Névtelen! Műanyaghordó, kő a tetejére.

    VálaszTörlés