Keresés ebben a blogban

2011. február 19., szombat

kenyérsütés-egyszerűen-gép nélkül

Arra, aki maga otthon süti a kenyerét, valamiért nagyon felnéznek az emberek. Igazából nem tudom miért, mert a kenyérsütés nem olyan nehéz dolog. Én 19 évesen sütöttem az első kenyeremet, igaz azután kicsit elkényelmesedtem. De most újra elővettem ezt a tudásomat, és elhatároztam, rendszeresen fogok sütni. Szerintem nem kell magyarázni miért: nincsenek benne adalékanyagok, térfogatnövelők, tartósítószerek, és SOKKAL finomabb a saját kenyér! Lehet különböző lisztek keverésével, magok hozzáadásával próbálkozni, én egy alapreceptet írok le most.

hozzávalók:
80 deka fehérliszt
10 deka graham liszt
5 deka őrölt lenmag
1 dl étolaj
víz- ennek mértéke a liszt minőségétől függ: nekem kb 4 dl kellett
3 deka friss, vagy 1 csomag szárított élesztő
1 ek só
1 ek méz

A hozzávalókat egy nagy tálban összekevertem, majd langyos víz fokozatos hozzáadása mellett összeállítottam a tésztát. Közben 100 fokra előmelegítettem a sütőt. A tésztát letakartam egy konyharuhával, majd a nyitott sütőajtóra tettem. 
az összeállított tészta kelesztés előtt

Az első kelesztés ideje: 2 óra

Amikor már nem volt olyan meleg a sütő, kb fél óra múlva, betettem a tálat, rácsuktam az ajtót is.

megkelt tészta
A megkelt tésztát ismét összegyúrtam, majd ismét előmelegítettem a sütőt 100 fokra.

A 2. kelesztés ideje: 1 óra
Ugyanúgy fél órára a sütőajtóra tettem, majd fél óra után a sütőbe.

A megkelt tésztát újra összegyúrtam, 2 részre osztottam, 
nyújtódeszkára téve hengergetve kenyérformájúra alakítottam

olajjal kikent tepsibe tettem, a tetejét megkentem olajos vízzel

A 3. kelesztés ideje 10 perc

A kelesztés ideje alatt előmelegítettem a sütőt 180 fokra, 
a sütőben alulra egy kis lábosba vizet tettem (így nem szárad ki a tészta)
majd 45 percig sütöttem a kenyereket

45 perc után kivettem a sütőből, a tetejét újra megkentem olajos vízzel, 
majd konyharuhába csavarva hagytam kihűlni

finom lett

5 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki, elmentem a receptet, kipróbálom. Az olajos vízzel megkenésről nem is hallottam edddig.

    VálaszTörlés
  2. De jók lettek!És bizos fincsi is. Már egy ideje én is kacérkodom a gondolattal hogy kellene süssek valami házi kenyérkét, de még nem győztem meg magam teljesen...:)

    VálaszTörlés
  3. Patrícia: az olajos vizezés is arra jó, hogy visszapuhuljon a kérge- a nagybátyám pék, ők is megkenik.
    Iza: azon kívül, hogy otthon kell lenni, mikor készül, igazából nincs nagy gond vele, bátran állj neki!

    VálaszTörlés
  4. ???? Mi az, hogy visszapuhuljon a kérge??? Éppen sütök, remélem, kiderül számomra...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ha szereted, hogy ropog a héja, ne kend meg, ha puhán szereted, kenjed.

      Törlés